
Bliv mere relevant for dine kunder med personalisering

Hej [indsæt selv dit navn]. Fordi du så [indsæt selv din favoritserie]. Du vil måske også kunne lide … [den trøje – du har kigget på – i tre andre farver]. Vi bliver ikke længere overrasket, når markedsføring henvender sig direkte til os. Nej, vi forventer det faktisk. Men det kræver en mere solid og strategisk tilgang til personalisering end blot at skrive et navn i en emnelinje.
Konkurrencen er ofte hård, når det kommer til at skaffe nye kunder i onlinebiksen. Og ofte kan du vinde næsten lige så meget ved at skabe mere loyalitet og fastholde de kunder, der i forvejen handler hos dig. Dem har du (højst sandsynligt) også data på i forvejen.
Og her kommer personalisering ind i billedet. Det handler om at matche de rigtige produkter med de rigtige mennesker på det rigtige medie. Logikken udvikler vi centralt, så det kan bruges på tværs af målgrupper og mediekanaler lige fra websites til e-mails. Det kræver data. Det kræver teknologi. Det kræver mennesker med specifikke digitale kompetencer. (Sku’ du være interesseret, så har vi har alle tre dele). Og med de komponenter kan du skabe et personaliserings-setup, der ikke alene sparer dig for ressourcer og manuelle processer, men som også gør dig mere relevant for din modtager.
Hvad AI og Machine Learning har tilfælles med Chewbacca og holiday-dip
Chewbacca er for Han Solo, hvad holiday-dip er for grove chips med havsalt: det perfekte sidekick. Det samme er kunstig intelligens (AI) og Machine Learning for markedsføring. Netop fordi du ikke alene får mulighed for at automatisere, men også personalisere dine indsatser. At nyhedsbreve, webshops og streamingtjenester skal være tilpasset den enkelte brugers behov, er nemlig ikke længere nice to have, men need to have.
Hvorfor det ikke er nok bare at vise din bestseller til alle
Dér, hvor vi finder ud af, at nogle mennesker er forskellige, er dér, hvor vi finder ud af, at andre er ens. Hvis vi siger, du har to kundetyper, lad os kalde dem Berit og Preben. De har forskellige præferencer i forhold til dine produkter. Det betyder også, at du med stor sandsynlighed mister Preben, hvis du kun viser ham den type produkter, Berit foretrækker – bare fordi, det er den type, flest køber.
Derfor har vi designet en algoritme, der kan sørge for, at Berit bliver eksponeret for de produkter, der matcher hende og hendes købsadfærd. Mens Preben omvendt bliver eksponeret for produkter, der passer til hans behov – uanset, om det så er din bestseller eller det omvendte. Og algoritmen ved, at hvis Preben fx har købt en kør selv-ferie til Italien i dag, så er sandsynligheden for, at han køber en kør selv-ferie til Frankrig i morgen ikke særlig stor.
Derfor bliver han i stedet eksponeret for udstyr, han skal bruge til køreturen fx en mobilholder til bilen, der er på tilbud lige nu. Fuld plade: Du er relevant for Preben og sandsynligheden for, at han køber endnu et produkt hos dig, er forøget.
Det handler ikke om at være på fornavn med Berit og Preben
Du vil selvfølgelig gerne indfri dine kunders forventninger, og når de forventer personlige nyheder, tilbud og oplevelser, så kræver det, at du har et datafundament og et relativt stort udvalg af produkter. Hos STEP har vi et stærkt sæt af førstepartsdata, der er GDPR-compliant. Men det kræver også, at din virksomhed har data, vi kan bruge. Data, vi bruger til at udvikle algoritmer til personalisering, der kan forudsige, hvem der vil købe hvad. Hvad kunderne hedder, hvor de bor, og hvor gamle de er, betyder paradoksalt nok mindre i personaliseringssammenhæng.
Du skal ikke være på fornavn med dine kunder for at give dem det, de vil have
Det er deres købs- og adfærdsdata, der er interessant, så algoritmen kan finde mønstre. Og den er ret robust i forhold til ændringer i forbrugsmønstre. Det vil sige, at den opdager, når kunderne ændrer vaner. Altså: Du skal ikke være på fornavn med dine kunder for at give dem det, de vil have.
Du skal kende deres købsadfærd. Den indsigt kan det at personalisere dine marketingaktiviteter give dig, og sådan kan du tilbyde dine eksisterende kunder en bedre oplevelse – samtidig med at du øger din omsætning. Man fristes til at afslutte på en kliché. Og vi falder for fristelser lige så let, som dine kunder gør for personaliseret markedsføring, så on that note, afslutter vi med et: ”Det er en ægte win-win”.
Skal vi mødes in person og snakke mere om personalisering?
Så ring til Thomas. Han har arbejdet med at anvende data til at skabe kommerciel værdi i mere end 25 år på det danske, europæiske og asiatiske marked. Thomas’ datadrevne mindset bunder nok i hans mantra ”der er ingen værdi i at være heldig i marketing” – for held er svært at gentage, men det er succeser ikke, hvis man ved, hvad de kommer af. Får du fat i en meget rar og afslappet mand med sjællandsk dialekt, så er det den rigtige Thomas, du har fat i.