For hvordan vĂŠrdiansĂŠtter man egentlig en influencer? Virksomhederne ved godt, at influencers kan tilfĂžre en vĂŠrdi, som er svĂŠr at mĂ„le og sĂŠtte en pris pĂ„. Men som virksomhed vil du bare gerne vide, hvad du skal punge ud med – og om den givne pris er berettiget? Eller om du bliver taget ved nĂŠsen af en influencer, agent eller et bureau, der udnytter, at vĂŠrdiansĂŠttelse er en famlende grĂ„zone?

NĂ„r vi som bureau fĂ„r priser fra influencers eller agenter, er der tale om faste ’listepriser’. Priser, som fx dĂŠkker Ă©t post pĂ„ Instagram, Ă©n storyline eller Ă©n reel. Derudfra kan vi sĂ„ sammensĂŠtte en samlet pris pĂ„ content og prĂŠsentere for vores kunde.

Der er bare ingen gennemsigtighed omkring, hvorfor prisen er, som den er. Den stĂžrste udfordring fra min side af bordet er, at der mangler parametre, vi kan bruge til at vĂŠrdiansĂŠtte influencernes arbejde.

Ofte er priserne nemlig kun baseret pĂ„, hvor mange fĂžlgere influenceren har – frem for fx arbejdsbyrden eller den performance, influenceren i gennemsnit opnĂ„r pĂ„ lignende opgaver. Der opereres altsĂ„ i udbud/efterspĂžrgsel, men der bliver sjĂŠldent sammenlignet influencerne imellem.

Alle prissĂŠtter selv, og der bliver generelt talt meget lidt om priser. Derfor bliver det ofte vores – altsĂ„ bureauets – opgave at sĂŠlge Ă©n influencer frem for en anden til vores kunde.

Pris-parametrene: Et vigtigt redskab inden for influencer marketing

NÄr vi i bureaubranchen forhandler aftaler med influencerne pÄ vegne af vores kunder, benytter vi os af en bestemt rÊkke parametre, sÄsom antal fÞlgere, samarbejdets varighed, contentmÊngden m.m.

De nedenstÄende parametre hjÊlper os med at forhandle den rette pris pÄ plads. PrissÊtningen bliver mere nuanceret, og vi fÄr samtidig et andet forhandlingsgrundlag, nÄr vi har alle informationer med.

PĂ„ STEP vĂŠrdiansĂŠtter vi influenten ud fra

  • Antallet af fĂžlgere

  • Udbud/efterspĂžrgsel

  • Samarbejdets varighed

  • Rettigheder og eksklusivitet

  • Typen af content og mĂŠngde

  • Hvor meget skal godkendes af kunden vs. graden af kreativ frihed

  • Generel performance og mĂ„l

KĂŠre influencers og resten af branchen: Vi skal turde tale om priser

Med udgangspunkt i ovenstÄende parametre baserer vi prissÊtningen pÄ et gennemarbejdet grundlag. Her tages der ogsÄ stilling til virksomhedens behov og formÄl med at bruge influencers.

DesvÊrre oplever jeg, at influencerne ikke fastsÊtter deres priser ud fra parametrene. Og sÄ forstÄr jeg godt, hvis man som virksomhed fÞler sig pÄ bar bund, nÄr det handler om at vurdere prisen.

Samtidig er det ogsÄ sÄ Êrgerligt, nÄr vi finder den rette influencer til vores kunde, men hvor prisen ikke hÊnger sammen. I sidste ende betyder det, at virksomhederne mÄ gÄ pÄ kompromis med valget af influencers, fordi Þkonomien ikke rÊkker. Eller at influenceren misser et potentielt samarbejde.

Der skal vÊre god stemning hos bÄde virksomhed og influencers

Alle skal betales en fair pris for deres arbejde, men det er ogsĂ„ vigtigt at vĂŠre realistisk og have nogle klare parametre at prissĂŠtte ud fra. Vi skal simpelthen vĂŠk fra at vĂŠrdiansĂŠtte ud fra synes’ninger, vurderinger og fornemmelser. Antallet af fĂžlgere mĂ„ ikke vĂŠre den eneste ledestjerne.

NÄr det er sagt, kan vÊrdien af influencermarketing selvfÞlgelig ikke udelukkende mÄles pÄ hardcore performance som salg og konvertering. Influenterne bidrager ogsÄ med trovÊrdighed og en unik relation direkte til forbrugerne, hvor de fÄr taletid hos eksisterende og potentielt nye mÄlgrupper.

Det er unikt, da influencermarketing er den eneste markedsfĂžringsform, der kan netop dette.

Speak up. Hvad er dine erfaringer med prissĂŠtning?

Jeg drĂžmmer om, at vi bliver enige om, hvordan vi prissĂŠtter influenter. At vi alle – bureauer, agenter og influenter – tager udgangspunkt i de samme kriterier, sĂ„ konkurrencen er fair, og virksomhederne kan beslutte ud fra mere saglige grundlag.

Jeg vil i hvert fald opfordre til, at vi taler sammen i branchen. Lad os ikke vĂŠre sĂ„ bange for at dele ud af vores erfaringer. Vi har alle en interesse i at holde gang i omrĂ„det, og nu har vi fĂ„et vist verden, at influenter er en faktor, der kan lĂžfte et brands’ markedsfĂžring. At det fortjener en plads i marketingsmixet.

Men omrÄdet er stadig skrÞbeligt, da det er baseret udelukkende pÄ menneskers kuratering og stil. SÄ lad os ikke skyde os selv i foden ved at gÄ uprofessionelt til prissÊtningen.

Del
Fb Li
Christina CarlssonChief Creative Officer+45 40 20 25 10chvca@step.dklinkedin

Vil du hÞre mere? Fx om, hvordan du bedst bruger dine marketingkroner, nÄr det kommer til influencer marketing?

Vi ved, at influencermarketing er en naturlig del af mediemixet for mange succesfulde virksomheder. Netop derfor har vi i The Unicorn en hel afdeling, der har specialiseret sig hardcore i netop eksekvering af influencerkampagner.

Vil du hÞre mere om mulighederne, sÄ tag fat i Christina Carlsson.

mail

Vil du vĂŠre up-to-data?

Sign up til vores nyhedsbrev her, og hold dig opdateret pÄ de nyeste muligheder i forhold til at gÞre din forretning og kommunikation mere datadrevet (lÊs: succesfuld):

❀ VIDEN OG INDSIGTER
Du elsker det. Vi elsker det. Vi sender det.

🖕 SPAM
Du hader det. Vi hader det. Vi ville aldrig sende det.