Dansk/Influensk: Influencer-ordbogen, du har manglet
Værs’go.
Influencermarketing-lingo sat i system
Det her er en service til dig, der har influencermarketing som et ben i virksomheden. Du har måske ikke selv fingrene nede i suppedasen på daglig basis, men det har dine ansatte. Så her får du forklaringen bag de begreber, som din unge mellemleder og hendes squad af influencer marketing-kyndige Generation Z’ere hjemmevant kaster ud til dig og alle andre, der måske har brug for at få ’engaged audience’ eller ’frekvens’ defineret én gang til.
Her er de 14 hyppigste influencer-ord
Reach
Rækkevidde. Det beskriver, hvor mange unikke personer, et stykke content er blevet vist til. Vær opmærksom på, at du ikke kan regne reach ud på en hel kampagne, da reach kun kan udregnes for ét stykke content. Så når vi kigger på resultater for en hel kampagne, kigger vi altid på impressions/visninger.
Engagement
Likes og kommentarer. Høj engagement betyder derfor, at mange har interageret med det givne stykke
content, hvad enten det er med likes eller kommentarer.
Efficiency Rate
En procentsats, som viser, hvor mange influenten i gennemsnit når ud til på sin kanal. Efficiency rate er udregnet på baggrund af det gennemsnitlige antal visninger og antallet af følgere.
Eks.: En influent på Instagram har 20.000 følgere og en efficiency rate på 30 %. Det betyder, at influenten i gennemsnit når ud til 6.000 personer, når han/hun laver et post.
Engagement efficiency rate: Viser, hvor mange procent af influentens følgere, som i gennemsnit liker og kommenterer indhold.
Reach efficiency rate: Viser, hvor mange procent af følgerne en influent i gennemsnit når ud til, hver gang influenten laver et post eller en story. Reach efficiency rate måles i unikke personer.
Eksempel: En influent har 1.000 følgere og en reach efficiency rate på 20 % på et post. Det betyder, at influenten pr. post vil nå ud til ca. 200 unikke brugere i sin følgerskare. En reach efficiency rate på posts skal helst være over 50 %. På stories skal den helst ligge omkring 30 – 40 %. Man siger, at reach efficiency rate på stories gerne er 2/3 af influentens efficiency rate på posts. Er en reach efficiency rate på over 100 % betyder det, at influenten når længere ud end kun til sine følgere. Influenten dukker måske op i Instagrams Discoveryfunktion og er dermed en profil i vækst.
Reach impressions rate
Hvor mange gange et stykke content i gennemsnit bliver vist, holdt op mod antallet af følgere.
Interaction score
Interaction score fortæller, hvor mange der engagerer sig pr. visning. Både følgere og ikke-følgere.
CPM og CPMi (to forkortelser for det samme)
Cost pr. mille eller cost pr. mille impressions. De to forkortelser henviser til det samme.
Hos The Unicorn bruger vi betegnelsen CPM.
Frekvens
Frekvens er det gennemsnitlige antal gange, målgruppen er blevet eksponeret for et givent stykke content. Frekvensen er afgørende, når formålet er at udbrede kendskabet, da forbrugerne som bekendt ofte skal se et budskab mere end én gang, før de reagerer på det.
Når brands markedsfører sig generelt, siger man normalt, at frekvensen skal ligge på omring syv. Det er anderledes, når vi taler influencer marketing. Her risikerer man hurtigere at trætte sin målgruppe med ens budskab eller produkt, og derfor anbefaler vi en frekvens på 1-2 på influencerkampagner.
Den unikke relation mellem forbruger og influent er særligt for de sociale medier, og man kan ende med at skabe det modsatte af troværdighed, hvis man søger en for høj frekvens.
ROAS
Return on advertising spend. Fortæller, hvor mange penge kunden tjener i forhold til, hvor mange penge, der er brugt på markedsføring. ROAS beregnes ved at holde omsætning, der kommer fra markedsføring, op imod de omkostninger, der er brugt på markedsføring.
Engaged audience
Betegnelse for de modtagere, der engagerer sig i influentens indhold. Tallet er baseret på influentens følgerskare og fortæller noget om demografien for de følgere, der ofte liker og kommenterer.
Der er en tendens til, at de yngre målgrupper er mere tilbøjelige til at like og kommentere end de ældre. Ofte ser vi en højere grad af engaged audience i gruppen af 18-24 årige.
Follower audience
Betegnelse for dem af influentens demografiske målgruppe, som samtidig også følger influenten.
Antal bedst performende influencers i kategorien (i DK)
Fortæller, hvor mange influenter i en given kategori*, der klarer sig bedre end benchmark (over for danske følgere på det danske marked).
* Influenter inddeles i kategorier alt efter antallet af følgere. Hos The Unicorn opererer vi med kategorierne micro, mini-macro, macro og mega. Kategorinavnene kan variere fra bureau til bureau.
Vil du vide mere om, hvordan du med Marketing Automation kan få databaseret indsigt i dine kunders adfærd?
Så ring til Thomas. Han har arbejdet med at anvende data til at skabe kommerciel værdi, bl.a. i form af automatisering, i mere end 25 år på det danske, europæiske og asiatiske marked. Thomas’ datadrevne mindset bunder nok i hans mantra ”der er ingen værdi i at være heldig i marketing” – for held er svært at gentage, men det er succeser ikke, hvis man ved, hvad de kommer af. Får du fat i en meget rar og afslappet mand med sjællandsk dialekt, så er det den rigtige Thomas, du har fat i.