
Prisvindende logo løfter kendskabet for Radio4
2020. Creative Circle Award, Silver

Kan man løfte kendskabet med et iøjnefaldende logo-design?
Da Radio4 gik i luften, var det med ambitionen om at blive Danmarks nye taleradio inden for det første ĂĽr. At opnĂĽ et solidt kendskab og etablere en identitet, der bĂĽde var seriøs og opmĂŚrksomhedsskabende, genkendelig og ny. Vores logo-design skulle med andre ord skabe følelsen af, at âdet logo kender jeg â uden at blive en gentagelse af det, alle andre gør.
IdĂŠen med Radio4-logoet: Et, du liiiige skal kigge en gang ekstra pĂĽ
4-tallet blev iscenesat, fordi det netop var dĂŠt, der var unikt ved navnet. Og ved at smelte 4-tallet og Aâet sammen, skabte vi et navnetrĂŚk, der pĂĽ ĂŠn gang udfordrer og leger med modtageren â prĂŚcis som radioens indhold ogsĂĽ gør det. Og som kan skabe den stop-op-effekt, der kan vĂŚre med til at løfte Radio4âs kendskabsgrad.
Den intense, nÌsten violette blü farve differentierer Radio4 og spiller pü de blü toners tillidsvÌkkende karakter. Mens rammen omkring logoet med det omvendte 4-tals form tegner en underspillet taleboble, der symboliserer den dialog, som taleradioen ønsker at skabe.
I stedet for at følge konventionerne for et klassisk radio-logo, valgte vi at tage i udgangspunkt i det formsprog, vi kender fra TV, de digitale og auditive platforme i vores logo-design. Fordi radio ikke lÌngere bare er lyden af en transistor, men i lige sü høj grad er lyden af den digitale verden, vi lever i, hvor podcast og streaming vinder over de traditionelle müder at bruge medier pü.





Radio4 vandt bĂĽde kendskab og en Creative Circle Award
Resultatet blev et stÌrkt logo, der pü Ên gang ligner noget, du kender og noget, du ikke har set før.
Og sĂĽ skabte det, prĂŚcis som Radio4 ønskede, kendskab. Ikke blot i kommunikationsbranchen, hvor det blev honoreret med en Creative Circle Award, 2020 â men ogsĂĽ dĂŠr, hvor det var vigtigst: Hos danskerne, hvor Radio4âs kendskabsgrad allerede i lanceringskampagnen voksede til 34 %.

Radio … bil *bodum bum tss*
Vi kunne ikke lade vĂŚre. Det kunne Radio4 heldigvis heller ikke.
2020. Creative Circle Award, Silver
Skiller dit logo-design sig nok ud fra mĂŚngden?
Vores designere vil elske at kaste tegnepennen op for dit brands visuelle identitet. SĂŚrligt, hvis du har lyst til at vinde priser â eller endnu bedre; hjerter â med det.
Ring til Carlsson, hvis du er med pĂĽ den plan?
Vil du se mere eller tilbage til cases?


Legetøjsfri børnemenu øgede lysten til at besøge Sunset Boulevard*