Ny visuel identitet til Odense ZOO blev et tigerspring for brandet
Den visuelle identitet skulle tale til følelserne og vildskaben
Hvad gør man, når man som brand indser, at man har en fragmenteret visuel identitet og samtidig føler, at man går i ét med konkurrenterne – og hen over hovedet på sine kunder?
Den udfordring stod Odense ZOO overfor. Vi hjalp dem derfor med at udvikle en ny sproglig og visuel identitet, hvor sammenhæng og genkendelighed var keywords. En identitet, der skulle tale til følelserne og vildskaben, vække begejstring og fuldende oplevelsen i haven for både børn og voksne. Men også en identitet, der skulle være tro mod dyrenes verden. Med andre ord: Vi flyttede det gamle brand frem til en position, hvor det står stærkere og mere samlet end nogensinde før.
Og det deler vi med dig her 👇
En passioneret, legesyg og respektfuld tone of voice
Vi definerede en ny og klar tone of voice, der balancerede det lærerige, det uformelle, det involverende og det legesyge. En tone of voice, der demonstrerede, at vi forstår dyrenes rige. Dyrenes regler. I Odense ZOO er det nemlig naturlovene, der hersker. Det betød, at sproget fremadrettet skulle være respektfuldt, når emnerne vil kræve det. Fordi dyreriget er underholdende, men mest af alt virkeligt.
Blødt logo gav Odense ZOO mere kant
Det gamle logo var hårdt og upersonligt i sit udtryk. Vi blødte det op, så det blev sjovere og mere imødekommende. Mere Odense ZOO’sk. Og med sit buttede udtryk lod vi det appellere til både børn og voksne.
Unikke illustrationer blev udgangspunkt for den visuelle identitet
Inden Odense ZOO tog fat i os, designede de typisk én opgave ad gangen uden nogen strategi at gå ud fra. Og lad os bare være ærlige: Det giver et fragmenteret brand rent kommunikativt. Opgaven var derfor klar: Der skulle udvikles en kommunikationsstrategi.
Tidligere brugte Odense ZOO primært fotos af dyrene. Problemet var bare, at fotos af dyrene kun gengav fragmenter deres liv. For at skabe mere troværdighed og respekt overfor dyrene valgte vi derfor at droppe fotos langt hen ad vejen.
Løsningen blev i stedet unikke, specialdesignede illustrationer, som matchede den legesyge stil både form- og farvemæssigt. Illustrationerne bruges i dag på de fleste elementer (nogle gange i kombination med naturtro fotos) og sikrer den røde tråd gennem hele den nye visuelle identitet.
Swipe for flere vilde dyr
Illustrationerne viser vej i en jungle af dyr
De illustrerede dyr blev bl.a. bragt i spil på havens oversigtskort. Også på wayfinding-skiltene fik illustrationerne en rolle. Her er de med til at sikre, at både børn og voksne kan aflæse skiltene.
Illustrationer, der kan bruges igen og igen og igen
Sæsonbrochuren tog udgangspunkt i en illustration, der viser Odense ZOO i de fire årstider. Illustrationen er lavet som et farverigt myldrebillede med mange små, sjove detaljer og genkendelige dyr fra haven. Og det fede er, at den kan bruges igen næste år.
Den røde panda blev maskot
Alt fra årskort til biler, skilte ved p-pladser, indgangsparti og wayfinding-skilte fik en tur i rebranding-maskinen, så havens gæster får en gennemført oplevelse, når de kommer på besøg. Intet element var for småt til at trække i de nye klæder. Vi gjorde den røde panda til maskot og lod den gå igen på flere elementer.


En vildt modig efterårskampagne
I efterårskampagnen for 2022 holdt vi fast i den illustrative stil. Det gav os friere rammer og større mulighed for at bygge udtrykket op, præcis som vi ønskede. Vi skruede helt op for farverne for virkelig at signalere efterår og for at blive i legen. Vildt fedt, at I var med på den, Odense ZOO 🤘

Skal vi også hjælpe dig med din rebranding?
Hvis du har brug for at flytte dit brand frem til en position, hvor det står endnu stærkere, så har vi et team af dygtige strategiske og kreative mennesker, der har stor erfaring med netop det. Ring til Susan, hvis vi skal tage en snak. Susan er en erfaren bureaukvinde, der har arbejdet med branding og kommunikation i +15 år. Du er ikke i tvivl om, at hun vil alle det bedste – også dit brand. Hvis du kan høre godt humør og smil gennem telefonen, så har du ringet helt rigtigt.
Vil du se mere eller tilbage til cases?


Rosengårdcentret: Hvordan en revitalisering af brandet gav flere besøg