festdeltagere
dansk Tour-vinder
%
løftet kendskab

Når man ’kun’ har været på markedet i 10 år og ens konkurrenter hedder PostNord og GLS, så kræver det noget ekstraordinært at blive opdaget og øge sin kendskabsgrad.

Det var præcis, hvad pakkeleverandøren dao gjorde. Noget ekstraordinært.

I Tour-de-Danmark-sommeren ’22 øjnede dao muligheden for at få danskernes opmærksomhed på en måde, som måske aldrig bliver mulig igen: Nemlig gennem et sponsorat af verdens største cykelløb dét år, hvor det hele blev skudt i gang med en københavnsk enkeltstart og to etaper på de danske landeveje. Det år, hvor danskerne mere end nogensinde havde interesse for Tour de France.

Så sponsoratet blev købt. Nu var spørgsmålet: Hvordan fanger vi så opmærksomheden bedst?

 

The devil wears bøllehat 

Vi tog vores udgangspunkt i, at Tour de France-sponsoratet egentlig ikke var købt for at ramme ’cykel-danmark’ – men for at ramme bredt. Være dér, hvor flest danskere var på samme tid.

Derfor blev strategien at fokusere på den del af Tour de France, alle kunne være med til, uanset om man var tour-jomfru eller cykel-connaisseur: Nemlig festen. Folkefesten. Danskerfesten. Vejfesten. Festen, hvor vi fejrede den ting, vi alle havde tilfælles: Stoltheden over vores land.

Samtidig var det vigtigt at få skabt et meningsfuldt link til dao’s produkt – altså fragten – midt i festen. Og deraf opstod dét, der blev kampagnens tagline:

Vi bringer festen til Danmark

play

Kendisfaktor rimer på kendskabsgrad

Når det handler om at løfte kendskabsgrad, så er ’et kendt ansigt’ tæt på lige så effektivt som Vingegaard i sprint. Kald det bare et old trick, but it works. Meeeen det var ikke en helt klassisk kendistype, der blev valgt som opmærksomhedstrækplaster.

Djævlen. Som sendt fra himlen.

For hvem bedre til at bringe festen til Danmark end Dieter ’Didi’ Senft – aka El Diablo eller på dansk: Tour-djævlen?

Tænk lige over det: Hvem bedre? For tour-fans er han et kendt fænomen. Og for alle andre: Ja så er han da i hvert fald én, man lægger mærke til. Én, der skaber opmærksomhed. Én, der løfter kendskabsgrad. Vi har det sådan lidt: Ingen over, ingen under.

Og det gjorde han så. Tour-djævlen. Bragte festen til Danmark. Med en række korte film, som air’ede på Facebook, Instagram, Snapchat, TikTok og TV. På outdoors og display. Og til forskellige events – bl.a. var han at finde på dao’s stand i den officielle fanzone i København, hvor touren blev skudt i gang.  

Brand awareness en masse og en kendskabsgrad i støt stigning

Og ikke bare bragte Didi festen til Danmark. Han bragte den også (earned) til forsiden af Ekstra Bladet, i Sara & Monopolet, i TV2 Sporten og, måske den pt største achievement: På @andershemmingsen.

… vel nærmest en form for etapesejre, når nu det er kendskab, man sprinter efter ().

Og hvordan gik det så med den kendskabsgrad? Well, vi kunne ikke drømme om et bedre resultat af touren ’22: Jonas Vingegaard løftede trofæet – og dao løftede ikke blot det generelle kendskab til brandet. De løftede top-of-mind med 36,8 %*.

Praise the devil

* fra 13,3 % til 18,2 %, kilde: A&B analyse Danmarkspanel uge 27 2022

Martin VibeExecutive Commercial Director+45 31 77 40 30mv@theunicorn.dklinkedin

Skal din brand awareness og kendskabsgrad også gå den vej ?

Martin har mere end 20 års erfaring fra toneangivende danske og internationale bureauer, haft europæisk ansvar for kunder på tværs af brancher og har bred erfaring fra hele spektret af reklame og marketingdiscipliner. Med en økonomiuddannelse fra CBS kan du stole på, at Martin forstår din forretning og besidder kompetencer, der dækker sparring og strategisk udvikling for de største C25-virksomheder, over nye mindre startups til offentlige kunder. Får du fat i en virkelig rar og sympatisk mand, har du fat i den helt rigtige Martin.

mail

Vil du være up-to-data?

Sign up til vores nyhedsbrev her, og hold dig opdateret på de nyeste muligheder i forhold til at gøre din forretning og kommunikation mere datadrevet (læs: succesfuld):

❤️ VIDEN OG INDSIGTER
Du elsker det. Vi elsker det. Vi sender det.

🖕 SPAM
Du hader det. Vi hader det. Vi ville aldrig sende det.